Wyjątkowe stopery do butelek
Seria ekskluzywnych, ręcznie malowanych – z miłością i dbałością o detale – stoperów do butelek, której inspiracją powstania jest zarówno bogactwo fauny Warmii i Mazur, jak też przekazywane z pokolenia na pokolenie legendy, np. o królu ryb czy o chochliku Kłobuku. Stopery posiadają również zdobienia nawiązujące do dziedzictwa kulturowego – bogatej na naszych ziemiach tradycji kaflarstwa. Są wspaniałym pomysłem na prezent, zarówno w zestawach, jak i pojedynczo, można je także kolekcjonować. Wyrób ten zdobył w roku 2018 pierwsze miejsce w konkursie na Pamiątkę Regionalną z Warmii i Mazur.
Cena: od 35 zł.
www.kaflarniawarminska.pl
www.kaflarniawarminska.blogspot.com
Chusty rodzicielstwa bliskości
Mazurskie Tkaniny to przedsiębiorstwo społeczne z misją przywracania do życia tradycji tkackich Mazur poprzez rekonstruowanie tego ludowego rzemiosła artystycznego. Organizacja skupia się na gromadzeniu i udostępnianiu wiedzy, prowadzi warsztaty rękodzielnicze, odtwarza mazurską tkaninę ludową w każdej postaci i przywraca ją do przestrzeni publicznej, społecznej i użytkowej. Na stronie Mazurskich Tkanin, na portalu Facebook, można kupić przędze lniane przeznaczone do rękodzieła, wyroby tkackie z lnu, tkaniny, chusty, szale, ręczniki, kilimy i inne. Sztandarowym produktem są przepiękne, ręcznie tkane, lniane chusty do noszenia dzieci. Partnerem wspierającym przedsiębiorstwo społeczne Mazurskie Tkaniny jest producent przędzy lnianej ze Szczytna, firma SAFILIN SA z Francji.
Przędze: 75 – 345 zł
Chusty do noszenia dzieci: 1500 – 1700 zł
Sięgając do korzeni Mazur, czyli Muzeum Kajki
Droga między jeziorem a niewielkim pagórkowatym wzniesieniem jest stara i zabytkowa. Wiedzie od wsi parafialnej Klusy do wsi o nazwie Ogródek. Drugi dom po prawej należał do Kayków. W 1884 roku zamieszkał tu wraz z żoną, Wilhelminą z Karasiów, gospodarz, murarz, cieśla, poeta ludowy Michał Kajka. Od 1968 roku działa tu muzeum, a w roku 2014 otwarto nową wystawę, która wykracza poza biografię Michała Kajki. Ten wybitny poeta reprezentował bowiem dużo szersze zjawisko, czyli rozkwit piśmiennictwa mazurskiego w XIX w. Wystawa ma głównie charakter literacki. Istotny jest jednak kontekst historyczno-geograficzny, stąd też ukazanie istotnych elementów z historii Mazur (jako południowej części Prus Wschodnich), z dziejów piśmiennictwa mazurskiego, a następnie losu i twórczości Kajki. Celem ekspozycji nie jest pokazanie historii Mazur i Mazurów, lecz uwidocznienie swoistego, niepowtarzalnego, wyjątkowego w skali polskiej i europejskiej piśmiennictwa jako przejawu oryginalnej kultury mazurskiej, naznaczonej wpływami i zależnościami stosunków niemiecko-prusko-polskich.